Hoka sko
Hoka er kjent for sine sko for dame og herre som har blitt ekstremt populære i Norge og i verden over. Dette er en fortelling om Hoka eventyret her i Norge og hvilken reise de har hatt. Det hele startet for hoka i 2009 i et sted i Frankrike hvor to personer ved navn Nicolas Mermoud og Jean-Luc Diard etablerte det som i dag heter Hoka. De begge kom fra Salomon Group hvor de tidligere hadde jobbet sammen. De laget og designet en joggesko med en kraftig såle som gir mye og god demping. Ideen kom fra at de løpte i fjellene i New Zealand hvor det hadde vært vulkanutbrudd. Asken derfra ga en fantastisk løpsfølelse. En 29 mm tykk såle og et samarbeid med en kinesisk skofabrikk senere så var de i gang.

Mange lurer jo på hvor navnet Hoka kom fra og når man ser på logoen så kan man se at det illustrerer noen vinger. Når man oversetter Hoka fra maorisk språk så betyr det «Å fly (over bakken)»
Starten i Norge
Per dags dato så har Hoka blitt noe av det mest kjente sko merket du kan se på benet til folk flest rundt omkring, alt fra men og kvinner til unge og eldre. Det hele startet med modell Clifton. Så hvordan kan et joggeskomerke ta et land med så stor storm? Mye er takket være selskapet Run AS. Hovedkontoret for Hoka ligger i Hamar, som har hatt en god distribusjons strategi og et stort fokus på komfort. Dette har vært to viktige faktorer som har gjort at Norge ligger i verdenstoppen når det kommer til antall solgte par i forhold til innbyggertall.
I 2019 omsatte den norske distributøren for 223 millioner. En økning på over 75% fra året før. Året etter i 2020 så doblet de omsetningen til 450 millioner. Bak selskapet Run AS så finner du Hamar mannen Carl Jørgen Nordberg og partneren Elling Balhald. De importerer varer og selger det videre til butikker og bygger merkevarer for hele Norge, Sverige og Island. Grunnen til deres store vekst her i Norge er at de har vært flinke til å lære opp selgere rundt omkring, samtidig samarbeidet godt med Sport1 kjeden og deres 220 butikker. De har også flere andre sportsbutikker som løplabbet og andre små butikker men samtidig at de har vært harde på at de ikke skal etablere seg i butikk bransjen. De ønsker å holde seg til sine eksisterende samarbeidspartnere og heller jobbe tettere med de.

Ambassadører
Her i Norge så er det ikke bare den vanlige nordmannen i gaten du ser går med Hoka. En annen sukse oppskrift for Run er at de har brukt gode og kjente ambassadører for å bygge opp merkevaren. Kjente idrettsutøvere som Johannes Høsflot Klæbo, Tiril Eckhoff, Ingrid Tandrevold og Therese Johaug har vært noen av ansiktene du har sett bak Hoka. Dette har vært med å skapt en trend, en tillit og noe du har hatt lyst til å være med på. En sukses oppskrift for mange bedrifter generelt har vært å bruke influensere grunnet deres påvirkning på folk. Man kan ofte få mer klikk på sine innlegg på sosiale medier enn hva en artikkel i avisen bringer. Run AS har uansett troen på en jevn vekst fremover og vil fortsette den gode jobben de har gjort så langt. Spennende blir det å se hvilke høyder man kan nå.

Belive in the run har laget en god video som viser hvilke hoka sko som er bra for deg!
